Atkusnis strauji pasliktina grants seguma ielu stāvokli
Šogad atkusnis ir iestājies strauji. Kūstošā ledus un sniega rezultātā paaugstinājies gruntsūdens līmenis. Zemes augstākie slāņi jau ir atkusuši, bet zemākie slāņi vēl joprojām ir sasaluši – sasalums ir aptuveni 50 cm līdz 80 cm. Dziļā zemes sasaluma rezultātā ielu grants slānis ir pārmitrinājies un brauktuves virskārta kļuvusi mīksta.
Šonedēļ veiktajās ielu seguma apsekošanās konstatēta pastiprināta daudzu pilsētas grants seguma ielu, t.sk. ielu, kurās veikta divkārtu virsmas apstrāde, brauktuvju segas nestspējas samazināšanās. Iemesls ir, kā jau iepriekš minēts, straujā atkušņa iestāšanās un esošais zemes slāņu sasalums, kad ūdenim nav iespēju uzsūkties zemes dziļākajos slāņos. Tādējādi veidojas seguma deformācija.
Jāpiebilst, ka šis pārmitrinājums ietekmē arī grants ielas, kurās veikta virsmas apstrāde ar šķembām un bitumena emulsiju, jo šis segums nav veidots kā ielas konstrukcijas slāņa pastiprinājums. Galvenais virsmas apstrādes uzdevums ir uz laiku novērst putekļainību un samazināt brauktuves virsmas dilumkārtas nodilumu. Kamēr bitumena emulsija nodrošina minerālmateriālu sasaisti, brauktuvei nav nepieciešama greiderēšana un atputekļošana. Salīdzinot ar ielas asfaltēšanu, kurā tiek veikta ne tikai asfaltbetona ieklāšana, bet arī segas konstrukcijas pastiprināšana, un kas ir daudzas reizes dārgāka tehnoloģija, dilumkārtas virsmas apstrādes ar emulsiju kalpošanas laiks ir īsāks un tas atkarīgs no vairākiem faktoriem, tai skaitā ielas segas konstrukcijas nestspējas, satiksmes intensitātes, nokrišņiem u.c. faktoriem.
Pašlaik, turpinoties atkusnim un ielas segumam esot pārmitrinātam, nav iespējams veikt uzturēšanas darbus, jo uzbraucot ar smago tehniku uz pārmitrināta, nestspēju zaudējuša ceļa, tas tiks sabojāts vēl vairāk. Uzlabot seguma stāvokli varēs, tikai ielām apžūstot, un, kad tās atgūs nestspēju. Tad tiks izvērtēti segumu bojājumi un lemts par turpmākajiem pasākumiem ielu seguma uzturēšanai un labošanai.
Lai neatgriezeniski nesabojātu ielu segumu, vairākās ielās un ielu posmos ir noteikts transporta masas ierobežojums. Transporta masas ierobežojumi šādos apstākļos ir vispāratzīta prakse, un to īsteno arī citās valstīs ar līdzīgiem klimatiskiem apstākļiem. Transporta masas ierobežojumi tiek ieviesti un atcelti pēc katra konkrētā ceļa faktiskā stāvokļa un iespējamo bojājumu izvērtēšanas.
Ielas un ielu posmi, kur jau ieviesti transporta masas ierobežojumi ir Atmodas iela no Meiju ceļa līdz Vēja ceļam, Nākotnes iela, Augstkalnes iela un Mārtiņa iela no Tērvetes ielas līdz Filozofu ielai, Zirgu iela no Tērvetes ielas līdz Smilšu ielai, Madaru iela no Tērvetes ielas līdz Smilšu ielai, Emīla Dārziņa iela no Kļavu ielas līdz Rūpniecības ielai, Ganību iela no Satiksmes ielas līdz Kazarmes ielai, Namdaru iela un Vasaras ielā no Satiksmes līdz Traktoristu ielai, Pionieru iela no Vasaras ielas līdz Ganību ielai, Lidotāju iela no Vasaras ielas līdz Ganību ielai. Šeit izvietotas ceļa zīmes, kas nosaka transporta pārvietošanos ar masu ne lielāku par 3,5 tonnām. Bet dēļ brauktuves segas kritiskas nestspējas samazināšanās autotransporta kustībai slēgts Platones ielas posms no Liepājas ielas līdz Mednieku ielai.
Turpināsim pastiprināti sekot līdzi ielu stāvoklim un izvērtēt transporta masas ierobežojumus vai satiksmes ierobežojumus arī citās pilsētas ielās.
Aicinām autovadītājus rēķināties ar šiem pagaidu ierobežojumiem un ievērot tos. Ja iespējams, veikt problemātisko ielu apbraukšanu pa citu maršrutu un noteikti informēt mūs par pamanītajiem ielu segumu bojājumiem. Informēt var zvanot uz diennakts iedzīvotāju atbalsta tālruni 8787, sūtīt ziņas interaktīvajā kartē, informēt JPPI “Pilsētsaimniecība” vai Jelgavas pilsētas pašvaldību ar elektroniskās saziņas starpniecību.