2018.gada rudenī tika uzsākti ielas rekonstrukcijas darbi Loka maģistrālē, no Kalnciema ceļa līdz pilsētas administratīvajai robežai – vairāk nekā 4 km garumā. Saskaņā ar noslēgto līgumu rekonstrukcijas darbus veic pilnsabiedrība “RERE vide – Hidrostatyba” (turpmāk tekstā – Būvnieks). Visā objektā tiek veikta lietus ūdens kanalizācijas, ūdensvada, sadzīves kanalizācijas, gāzes, elektroapgādes, ielu apgaismojuma un citu komunikāciju izbūves darbi. Apjomīgais rekonstruējamais objekts sadalīts astoņās kārtās, kur katrā paredzēti attiecīgi izbūves darbi – komunikācijas, kolektori, ietves, veloceliņi, atpūtas zonas, stāvlaukumi, apļveida krustojumi, kas tekoši norisinās saskaņā ar laika grafiku. Turpmāk iepazīstināsim ar paveikto un vēl veicamo katrā no projekta kārtām. Informāciju par notiekošajiem un plānotajiem darbiem Loka maģistrālē sniedz Būvnieka pārstāvis – objekta atbildīgais būvdarbu vadītājs Edgars Krastiņš un UKT, LKT projektu vadītājs Dzintars Meļķis.
1.kārta ir pārejas posms Loka maģistrāles un Kalnciema ceļa krustojumā, pašlaik notiek šī krustojuma būvprojektēšana, būvprojekta skaņošana. Pēc atzīmes izdarīšanas būvatļaujā par būvniecības nosacījumu izpildi šajā kārtā tiks uzsākti būvdarbi. Loka maģistrālē cita projekta ietvaros paralēli notiek arī kanalizācijas spiedvada izbūve, ko veic SIA “Ostas celtnieks”. Savukārt Būvniekam Loka maģistrālē jāizbūvē cits sadzīves kanalizācijas spiedvads, kura izbūvi tehnisku iemeslu dēļ var uzsākt tikai tad, kad SIA “Ostas Celtnieks” būs pilnībā izbūvējis savā būvprojektā paredzēto sadzīves kanalizācijas spiedvadu, pieslēdzis to pilsētas kopējai sistēmai un tas būs uzsācis darboties.
2.kārtā – posmā no Kalnciema ceļa līdz Bērzu ceļam (ietverot krustojumu) ir objektā vislielākais komunikāciju blīvums, gan lietus ūdens kanalizācija, kas no izbūves viedokļa ir ievērojumā dziļumā – pāri 5 metriem, gan sadzīves kanalizācija un ūdensvads. Tas sarežģī izpildi – fiziski un tehniski nav iespējams iegūt lielāku iebūves ātrumu kā 4-8 metri dienā. Šajā ielas posmā ir jānodrošina nepārtraukta satiksme. Uz doto brīdi transports tiek virzīts vienā pusē gar privātmājām, ceļa daļā notiek gan ūdensvada, gan sadzīves kanalizācijas, gan lietus kanalizācijas maģistrālo kolektoru izbūve. Visi pārslēgumu pievadi koncentrējas zem pagaidu ceļa, kur tagad notiek satiksme, un līdz ko maģistrālās sistēmas tiks pabeigtas, satiksmi varēs novirzīt uz jauno ceļa vietu, noslēguma etapā pieslēgt komunikāciju atzarus uz mājām. Paralēli Būvniekam arī jānodrošina esošā kolektora darbība un pēc jaunā kolektora pilnīgas palaišanas jādemontē vecais. Tāpat arī ar ūdensvadu – vispirms izbūvē jauno un tikai tad demontē veco.
3.kārtā – posmā no Bērzu ceļa līdz Rīgas ielai darbi norisinās optimālā tempā, tiek būvēta ceļa konstruktīvā kārta – salturīgā un šķembu apakškārta, pa kuru jau daļēji brauc transports. Šajā posmā paredzēti stāvlaukumi un ir jau izbūvēts pagaidu stāvlaukums iedzīvotāju ērtībām. Viens no projektētajiem stāvlaukumiem dotajā brīdī ir izbūvēts šķembu apakškārtā un iedzīvotāji tur var novietot savas automašīnas. Dotajā brīdī ir uzsākta stāvlaukuma un pievedceļu izbūve pie skolas, lai uz 1.septembri tas būtu izbūvēts šķembu apakškārtas stadijā un to būtu iespējams daļēji izmantot.
4.kārtā – posmā no Rīgas ielas līdz Aviācijas ielai jau ir izbūvēti lietus kanalizācijas tīkli, pašlaik notiek ceļa salturīgās kārtas izbūve un šķembu apakškārtas ieklāšana, satiksmi tiks virzīta pa jaunizbūvētajām šķembām. Novirzot satiksmi pa ceļa vidu, varēs izbūvēt konstruktīvās kārtas pilnā ielas platumā, attiecīgi abās ielas malās.
Šajā posmā iekļaujas arī Rīgas ielas un Loka maģistrāles krustojums, kur Būvniekam jāveic priekšdarbi, izbūvējot lietus kanalizāciju, elektrības tīklus, luksoforu un ielu apgaismojuma tīklus, gūlijas, ielas apmales, lai krustojumā ieklātu asfaltbetona apakškārtu, kad tiks pabeigta izmēģinājuma asfaltbetona testēšana. Būvnieks prognozē šī posma apakškārtas asfaltēšanu jūlijā.
5.kārta – Aviācijas ielas krustojums, 6.kārta – posms no Aviācijas ielas līdz Rubeņu ceļam, pārvads pār dzelzceļu, 7.kārta – Rubeņu ceļa krustojums: darbi šeit pakārtoti pārvada slēgšanai, ar nosacījumu, ka satiksmes pārvada pār dzelzceļu laidums 14 nedēļu laikā tiks izbūvēts tādā apmērā, lai pārvadu varētu atvērt satiksmei. Pēc veicamo darbu tehnoloģijas tas ir vienots ceļa posms. Tilta rekonstrukcijas un tilta pieeju 5., 6., un 7. kārtas ietvaros būvdarbi notiek saskaņā ar darbu veikšanas kalendāro grafiku. Uz doto brīdi ir daļēji pabeigta salturīgās kārtas izbūve un Būvnieks uzsāk šķembu apakškārtas izbūvi ceļa braucamajai daļai un, veicot darbus atbilstoši grafikam, augustā šajās kārtās atklās satiksmi.
8.kārtā, kas ir posms no Rubeņu ceļa līdz pilsētas administratīvajai robežai, ir veikti jau 75% no paredzētā – izbūvēti visi inženiertīkli, nobeigumam tuvojas brauktuves konstruktīvo kārtu izbūve, tiek montētas ielas apmales. Uz doto brīdi ir izbūvēts asfalta izmēģinājuma posms. Pēc asfalta receptes saskaņošanas šajā posmā tika ieklāts asfalts 300 m garumā, kuru testēs – gan asfalta masu, gan urbtos paraugus, gan ieklāšanas tehnoloģiju. Testēšana un rezultātu apkopošana parasti aizņem līdz 3 nedēļām. Pierādot ieklātā asfalta atbilstību būvprojekta prasībām, Būvnieks turpinās apakškārtas asfaltēšanas darbus 8.kārtā un tad secīgi pārējā objektā.
3.,2. un 8. kārtā jau ir veikti zemes darbi veloceliņa izbūvei, daļēji izbūvētas konstruktīvās kārtas. Pēc ietvju apmaļu uzstādīšanas starp ietves apmalēm veiks pilno šķembu izbūvi, darbiem turpinoties ar bruģakmens seguma ieklāšanu.
Notiekot būvdarbiem Loka maģistrālē, ir organizēti vairāki apbraucamie ceļu posmi. Diviem no tiem – Strautu ceļa posmam no Bērzu ceļa līdz Kalnciema ceļam un Bērzu ceļa posmam no Kļavu ceļas līdz Strautu ceļam, ir apstiprināti būvprojekti un notiek dokumentu sagatavošana būvatļaujas saņemšanai. Šie apbraucamie ceļi būs pirmie, kurus asfaltēs.
Ņemot vērā būvdarbu apjomu, lūdzam iedzīvotājiem būt saprotošiem. Būvnieks objektā darbus veic iespējami precīzi un nodrošina būvdarbu zonas un apbraucamo ceļu atbilstošu uzturēšanu. Atgādinām, ka būvdarbi ir saistīti ar zināmām grūtībām gan apkārtējiem iedzīvotājiem, gan autobraucējiem, un, ka rezultātā iegūstam uzlabotu pilsētas infrastruktūru un ilgtspējīgu pilsētvidi.
Projekts “Loka maģistrāles pārbūve posmā no Kalnciema ceļa līdz Jelgavas pilsētas administratīvajai robežai” Nr.6.1.4.2/17/I/005 tiek īstenots Kohēzijas fonda līdzfinansētu projekta Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 6.1.4. specifiskā atbalsta mērķa “Pilsētu infrastruktūras sasaiste ar TEN-T tīklu” 6.1.4.2. pasākuma “Nacionālas nozīmes attīstības centru integrēšana TEN-T tīklā” ietvaros. Kopējās projekta izmaksas ir EUR 21 679 350,03 – Kohēzijas fonda finansējums EUR 12 004 303,00 valsts budžeta dotācija pašvaldībām EUR 564 527,03 un pašvaldības finansējums EUR 9 110 520,00, t.sk. snieguma ietvara rezerves priekšfinansējums EUR 791 643,00.