Elektroskrejriteņu vadītājiem jārūpējas par savu un apkārtējo drošību
Iestājoties siltākam laikam, ikdienā pilsētas ielās manāmi daudz vairāk cilvēku, sākusies arī aktīva velosipēdu un elektroskrejriteņu lietošanas sezona. Būtiski atcerēties, ka gan velobraucējiem, gan elektroskrejriteņu vadītājiem, gan gājējiem ir jāievēro drošība, ceļu satiksmes noteikumi un savstarpēja cieņa.
Pagājušajā gadā Valsts policija visā Latvijā, tostarp Jelgavā, rīkoja tematiskās pārbaudes, un statistika nebija iepriecinoša: katrs apturētais elektroskrejriteņa vadītājs bija pārkāpis kādu noteikumu. Lai uzlabotu satiksmes drošību un aizsargātu citu ceļu satiksmes dalībnieku intereses, 2021. gada 11. maijā tika apstiprināti grozījumi Ceļu satiksmes noteikumos, un tie nosaka regulējumu elektroskrejriteņu iekļaušanai ceļu satiksmē.
Noteikumi paredz, ka, braucot ar elektroskrejriteni, maksimālais braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 25 kilometrus stundā; persona no 14 līdz 17 gadiem braukt ar elektroskrejriteni var, ja tai ir velosipēda vadīšanas apliecība. Personām, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu, elektroskrejriteņa vadīšanai transportlīdzekļu vadīšanas tiesības nav nepieciešamas; ja ar elektroskrejriteni pārvietojas pa ietvi, priekšroka ir gājējiem, kā arī jāizvēlas ātrums, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu; pirms gājēju pārejām un sabiedriskā transporta pieturām ir jāsamazina ātrums; elektroskrejritenim ir jābūt labā tehniskā stāvoklī, aprīkotam ar bremzēm, braukšanas laikā priekšpusē ir jādeg baltas gaismas lukturim, aizmugurē – sarkanam; ar elektroskrejriteni aizliegts braukt, neturot stūri, nedrīkst vest pasažieri, braukt, turoties pie cita transportlīdzekļa, un pārvadāt kravu, kas apdraud citus. Jāatgādina, ka par pārkāpumiem ir paredzēta arī atbildība – brīdinājums vai naudassods no 10 līdz 30 eiro.
Pilsētā ceļu satiksmē iedzīvotāji piedalās gan ar nomas elektroskrejriteņiem, gan privātajiem, un to lietotāju skaitam ir tendence augt. Elektroskrejriteņu nomas uzņēmuma “Bolt” elektroskrejriteņu lietotnēs ir ievadīta informācija par ceļu satiksmes noteikumiem, drošības rekomendācijām, ātruma ierobežojumiem un vietām, kur nedrīkst pabeigt braucienus. Saskatot iespējamas problēmas un domājot par mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku drošību, jau 2021. gadā Jelgavas domes Satiksmes kustības un drošības komisija atbalstīja uzņēmuma “Bolt” piedāvātās lietotnes iespējas, kuras funkcijas šogad ir uzlabotas. Lietotne papildināta ar funkciju, kas nosaka vai uz skrejriteņa pārvietojas viens cilvēks, ir uzlabota funkcija par beigu fotogrāfiju pārbaudi, kas fiksē nepareizi novietotus skrejriteņus pirms nodošanas nākamajam klientam, kas bija viena no lielākajām problēmām pagājušajā sezonā. Tāpat turpina darboties funkcija par ātruma samazinājumu noteiktās vietās līdz 15 kilometriem stundā – skolu un bērnudārzu tuvumā, Hercoga Jēkaba laukumā, skvērā aiz Jelgavas kultūras nama, Raiņa parkā, Alunāna parkā, Stacijas parkā, Grēbnera parkā, Uzvaras parkā, Pasta salā un Pilssalā.
“Bolt” turpina sadarboties ar Jelgavas pašvaldību un sekot līdzi pilsētas aktualitātēm, izskata vietējo iedzīvotāju paradumus un ierosinājumus, lai veiktu iespējamus papildinājumus nomas skrejriteņu lietošanai.
Aicinām arī iedzīvotājus ar privātajiem elektroskrejriteņiem samazināt braukšanas ātrumu skolu un bērnudārzu tuvumā, parkos, skvēros un citur, kur pārvietojas liels skaits cilvēku, kā arī nenovietot skrejriteni, kur tie traucē citiem satiksmes dalībniekiem.
Jāatgādina, ka pār “Mītavas” tiltu un pa Svētes palieņu koka laipām nedrīkst braukt ne ar velosipēdu, ne skrejriteni, šeit uzstādītas ceļa zīmes Nr. 415 “Gājēju ceļš”.
Iedzīvotāji, izmantojot elektroskrejriteni, aicināti būt atbildīgi, ievērot ceļu satiksmes noteikumus un neapdraudēt sevi un citus. Diennakts tumšajā laikā, lai neradītu bīstamas situācijas, pie apģērba lūgums lietot atstarojošus elementus.
* Elektroskrejritenis ir ar elektromotoru aprīkots transportlīdzeklis, kura konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 25 kilometrus stundā, kuram nav pedāļu un kurš paredzēts vienam cilvēkam, ir aprīkots ar stūri vai roku atbalstu, kas ir mehāniski savienots ar kāju atbalsta virsmu.