Viedās tehnoloģijas samazina elektroenerģijas patēriņu, uzlabo pilsētas vides un infrastruktūras kvalitāti
Pēc pašvaldības iestādes “Pilsētsaimniecība” aprēķina, ielu apgaismojuma elektroenerģijas patēriņa samazinājums 2021. gadā, salīdzinot ar 2020. gadu, pilsētā bija 466,035 megavatstundas, bet CO2 ietaupījums – 50,798 tonnas. Savukārt kopējā ielu apgaismojuma elektroenerģijas izmaksu starpība 2020. un 2021. gadā ir 17 556,73 eiro, un tas ir ietaupījums, rēķinot pēc pašreizējās elektroenerģijas cenas.
Viens no galvenajiem instrumentiem, kas ļāvis ieekonomēt līdzekļus ielu apgaismojumam pilsētā, ir pērn realizētais Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta līdzfinansētais projekts “Situmnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām Jelgavā”. Šādu viedu tehnoloģiju ieviešana kļūst arvien aktuālāka, it īpaši šobrīd, kad energoresursu cenas būtiski kāpj un praktiski vienīgais veids, kā, ievērojami nepalielinot izdevumus, iespējams nodrošināt nemainīgi augstu publiskā apgaismojuma kvalitāti pilsētā, ir jaunu tehnoloģiju ieviešana.
Projekta apjomīgākā aktivitāte bija veco ielu gaismekļu nomaiņa pret jaunās paaudzes LED gaismekļiem 29 vietās pilsētā – ielās, ielu posmos, arī Stacijas parkā, kur uzstādīti dekoratīvie gaismekļi. Vēl projekta gaitā no 2019. līdz 2021. gada februārim izveidots ielu apgaismojuma modelēšanas poligons pie Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas, kur izvietots arī informatīvs stends, un uzstādīta transportlīdzekļu detektēšanas kamera Dobeles šosejā pie Atmodas ielas krustojuma.
Noteiktais projekta mērķis bija Jelgavā ieviest viedās pilsētvides tehnoloģijas, lai samazinātu siltumnīcefekta gāzu emisijas. Jāuzsver, ka ieviestais projekts ne tikai ļauj samazināt elektroenerģijas patēriņu un CO2, bet arī uzlabo pilsētas vides un infrastruktūras kvalitāti. Visi 1374 jaunie gaismekļi ir aprīkoti ar kontrolieriem un apgaismojuma attālinātās vadības sistēmas blokiem. Tas ļauj kontrolēt ielu apgaismojuma gaismekļus un nodrošināt apgaismojuma līmeņa regulēšanu atbilstoši transportlīdzekļu un gājēju aktuālajai plūsmai – uztverot cilvēku no 15 metru attāluma un automašīnu no 30 metru attāluma, tiek palielināta gaismas intensitāte. Viedā sistēma spēj uztvert ne tikai cilvēku un automašīnu klātbūtni, bet arī to ātrumu un virzienu.
Šāda sistēma atvieglo apgaismojuma uzraudzību pilsētā, ļauj ietaupīt elektroenerģiju un samazināt CO2 izmešus, kā arī nodrošina gaismas vienmērīgumu, turklāt ielu apgaismojuma apsaimniekotājs var ātrāk novērst bojājumus.
Projekta gaitā Dobeles šosejā pie Atmodas ielas krustojuma uzstādīta transportlīdzekļu detektēšanas kamera, kas nosaka satiksmes plūsmas intensitāti, uzkrāj transportlīdzekļu skaitīšanas datus, kuri tiek izmantoti ielu apgaismojuma darbības organizācijā.
Savukārt izveidotais ielu apgaismojuma modelēšanas poligons pie Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas Meiju ceļā 9 tika plānots kā mācību palīglīdzeklis audzēkņiem, lai sniegtu izpratni par apgaismojuma sistēmas darbību reālā vidē un praktiski darbojoties – veicot apgaismojuma līmeņa un citus mērījumus. 2021. gadā poligons gan netika pilnvērtīgi izmantots Covid-19 pandēmijas un ar to saistīto ierobežojumu dēļ, tāpēc aktīva poligona izmantošana varēs sākties pēc visu ierobežojumu atcelšanas un skolas rekonstrukcijas.
Vietas pilsētā, kur projekta gaitā nomainīti gaismekļi:
- Lielās ielas posmā no Jāņa Čakstes bulvāra līdz Māras ielai;
- Dobeles šosejas posmā no Māras ielas līdz pilsētas robežai;
- Rīgas ielas posmā no Pērnavas ielas līdz pilsētas robežai;
- Rīgas ielas posmā no Loka maģistrāles līdz pilsētas robežai (gājēju celiņš);
- Lietuvas šosejas posmā no Pasta ielas līdz Miera ielai;
- Raiņa ielā;
- Jāņa Čakstes bulvāra posmā no Lielās ielas līdz Raiņa ielai;
- Katoļu ielas posmā no Raiņa ielas līdz Sudrabu Edžus ielai;
- Aviācijas ielas posmā no Kristapa Helmaņa ielas līdz Loka maģistrālei, no Loka maģistrāles līdz Aviācijas ielai 34 un no Garozas ielas līdz Cukura ielai;
- Vecā ceļa posmā no Kalnciema ceļa līdz Institūta ielai;
- Institūta ielā;
- Akmeņu ielas posmā no Imantas ielas līdz Kronvalda ielai;
- Kronvalda ielas posmā no Imantas ielas līdz Pumpura ielai;
- Traktoristu ielā;
- Lidotāju ielā;
- Ganību ielas posmā no Satiksmes ielas līdz 1. līnijai;
- Rubeņu ceļa posmā no Garozas ielas līdz Rubeņu ceļam 10;
- Ziediņu ceļā;
- Birzes ielas posmā no Līču ielas līdz Upes ielai;
- Līču ielas posmā no Birzes ielas līdz Upes ielai un Apšu ielas posmā no Nr.1 līdz 21;
- Upes ielas posmā no Līču ielas līdz Birzes ielai;
- Emburgas ielas posmā no Birzes ielas līdz Upes ielai;
- Pilssalas ielā;
- Pasta salā;
- Krasta ielā;
- Rīgas ielas posmā no Cukura ielas līdz Kalnciema ceļam un Lielās ielas posmā no Cukura ielas līdz Jāņa Čakstes bulvārim;
- Pilssalas ielas stāvlaukumā;
- Jāņa Čakstes bulvāra posmā no Lielās ielas līdz Ausekļa ielai;
- Stacijas parkā.